Turun kaupunki ja Visit Turku työskentelevät voimakkaasti edistääkseen Suomen Saaristoa brändinä ja yhtenäisenä matkailualueena. Suomen Saaristolla tarkoitetaan Hangosta Ahvenanmaan kautta Poriin ulottuvaa aluetta.

Valtakunnallinen Visit Finland tukee myös osaltaan Suomen Saaristo -brändin vahvistamista ja sen markkinointia. Maaliskuussa on saariston markkinoimiseksi käynnistetty Visit Finlandin kesäkampanja Saksassa. Muun näkyvyyden ohella kauppaa edistetään ohjaamalla online-liikenne suoraan toimijoiden ja visitturku.fi-sivuston saksankielisille sivuille.

Elinkeinoministeri Jan Vapaavuoren käynnistämä matkailun kärkihankkeen päätavoitteena on lisätä Suomen matkailullista vetovoimaa, tukea matkailuelinkeinon kilpailukykyä ja kasvua sekä nostaa matkailun arvostusta. Ministeriö on myös sitoutunut kehittämään matkailua alan toimijoiden kanssa. Yhtenä kehittämisen kärkenä on Suomen Saaristo.

Matkailu on tärkeä koko alueen kilpailukyvylle

Matkailuun tarvitaan nyt vahvoja visioita ja tavoitteita Turun ja koko alueen elinvoiman lisäämiseksi.

– Turku tarvitsee lisää matkailualan verkostovetureita, jotka ovat vahvoja omassa toiminnassaan ja kykenevät kokoamaan ympärilleen muitakin veturin toimintaa tukevia palveluita ja yrityksiä, kaupunkikehitysryhmän johtaja Pekka Sundman sanoo.

– Turun kaupunkistrategiassa matkailu on tärkeä elementti kaupungin ja koko alueen kilpailukyvyn kannalta. Strategian pohjalta Turkua kehitetään edelleen merkittävänä matkailu-, kongressi- ja tapahtumakaupunkina muun muassa saavutettavuutta ja digitaalisia palveluita parantamalla. Suomen saariston saaminen kärkihankkeeksi on erinomainen esimerkki näiden tavoitteiden tukemisesta.