Turun Lyseon lukion historian, yhteiskuntaopin ja psykologian lehtori Minna Stormi valittiin vuoden TVT-opettajaksi 2015 toisen asteen kilpailusarjassa.

 IT-kouluttajat ry palkitsee vuosittain tieto- ja viestintätekniikkaopettajan kolmessa sarjassa: perusasteella, toisella asteella ja korkea-asteella. Kilpailuun on saanut opettajat ja oppilaat itse antaa ehdokkaita. Stormia ehdotti hänen kollegansa Jatta Paakkinen. Valintaperusteluina mainittiin muun muassa seuraavaa: ”Minna Stormi käyttää monipuolisesti tieto- ja viestintätekniikkaa oppitunneillaan ja opiskelijat tekevät itse mahdollisimman paljon.”

Vuoden 2015 TVT-opettajiksi ehdotettiin 24 opettajaa: 3 korkea-asteelta, 6 toiselta asteelta ja 15 perusasteelta. Vuoden 2015 korkea-asteen TVT-opettajaksi valittiin tietotekniikan yliopisto-opettaja Antti Ekonoja Jyväskylän yliopiston Informaatioteknologian tiedekunnasta ja perusasteen TVT-opettajiksi valittiin luokanopettajat Mari Muinonen ja Marja-Leena Bilund Mikkelin Rantakylän yhtenäiskoulusta. Kilpailun tuomaristona toimi IT-kouluttajat ry:n hallituksen jäsenistä koottu tuomaristo.

Palkinto antaa intoa kehittämiseen
Stormi painottaa, että pedagogiikka on edelleen tärkeintä ja tietotekniikkaa kannattaa käyttää vain silloin, kun siitä on oppimisen kannalta hyötyä. Tästä huolimatta tunnustus lämmitti erityisesti mieltä:

– Tuntuu hyvältä, että on onnistunut siinä, mitä haluaa tehdä. Tämä innostaa jatkamaan ja kehittämään omaa työtään entisestään.

– Tuntuu hyvältä, että on onnistunut siinä, mitä haluaa tehdä. Tämä innostaa jatkamaan ja kehittämään omaa työtään entisestään.

TVT-opettajan palkinto on myös merkki ajassa kiinni olemisesta. Päätös sähköisistä yo-kirjoituksista on muuttanut lukio-opettajan työtä, ja sen myötä myös tietotekniikan hyödyntäminen on enenevässä määrin opetuksessa läsnä. Erilaisten käyttökelpoisten ohjelmien ja sovellusten määrä opetuksessa on erittäin laaja.

Stormin mukaan tärkeää ja myös haastavinta TVT-opettajan työssä on osata valita useista eri työkaluista aina kuhunkin oppimistilanteeseen soveltuva.

– Tärkeintä TVT-työssäni on kuitenkin saada opiskelijat ymmärtämään missä asioissa tietotekniikka on heille hyödyksi. Opiskelijoiden on hyvä tottua käyttämään sähköisiä välineitä jatko-opintojen ja työelämänkin kannalta, Stormi täsmentää.

TVT-opetus on tuonut uusia välineitä opiskelijoiden ja opettajan työhön. Tieto- ja viestintätekniikka on Stormin mielestä jo nyt osa jokaisen opettajan työtä, ja se tulee tulevaisuudessa vain vahvistumaan. Edelleen kuitenkin tarvitaan Stormin kaltaisia edelläkävijöitä, jotka tuovat omia oppejaan työyhteisöön ja innostavat muita.