Taekwondo

Valmentaja

Jarkko Mäkinen
Nuorten Olympiavalmentaja (NOV) 
050 442 8839
jarkkomail@gmail.com

 

Harjoittelupaikat

Suomen Taekwondoliiton valmennuskeskus
Kamppailukeskus Budokwai, Uhrilähteenkatu 2

Kupittaan Urheiluhalli
Liikuntakeskus Alfa

Valmennus

Turussa toimii Suomen Taekwondoliiton valmennuskeskus. Turun Seudun Urheiluakatemian taekwondovalmennus on siis maan huipputasoa ja päivittäisvalmennuksessa harjoittelee suurin osa maamme kärkinimistä.  Valmennuksesta vastaa Nuorten Olympiavalmentaja Jarkko Mäkinen yhdessä kolmen vahvan lajitaustan omaavan ominaisuusvalmentajan kanssa. Arto Lehtokarin erikoisalueina ovat voima ja nopeus, Roosa Närhellä liikkuvuus sekä kehonhallinta ja Tanja Pasasella ravitsemus sekä palautuminen. Liikesarjojen vastuuvalmentajana toimii Olli Siltanen.

Yläkoulu

Taekwondolle on perustettu yläkouluikäisten urheilulinja Vasaramäen kouluun, mutta tällä hetkellä siellä ei opiskele yhtään oppilasta. Peruskouluikäisten lahjakkuuksien valmentautumisesta huolehtivat käytännössä seurat.

Toinen aste

Taekwondourheilijoita opiskelee sekä Kerttulin urheilulukiossa että Turun ammatti-instituutissa. Yhteistyö näiden oppilaitosten kanssa on aktiivista ja urheilemiselle on todella hyvät olosuhteet. 

Toisen asteen aikana urheilijat osallistuvat arkiaamujen harjoituksiin tyypillisesti 3-4 kertaa viikossa. Lukion tehoryhmään valituilla urheilijoilla arkiaamuihin mahtuu parhaimmillaan seitsemän erillistä harjoitusta. Enemmistä tämän ikäluokan taekwodourheilijoista kuuluu U18- tai U21-maajoukkueeseen.

Korkea-aste

Korkeakouluissa opiskeleville kansainvälisen tason urheilijoille on tarjolla aamuharjoituksia ja iltaharjoituksia. Parhaille urheilijoille erilaiset asiantuntijapalvelut muodostavat tärkeän osan päivittäistä valmentautumista. Akateemisten opintojen onnistumisen kannalta on tärkeää tehdä yksilöllinen etenemissuunnitelma, jossa on otettu kilpailu- ja harjoituskaudet huomioon. 

Korkea-asteen urheilijoilla on myös mahdollisuus osallistua Urheiluakatemian tarjoamiin ominaisuustreeneihin.
 

 Tavoitteet

  • Totuttautuminen kahdesti päivässä tapahtuvaan harjoitteluun
  • Totuttautuminen nousujohteiseen ja tavoitteelliseen harjoitteluun
  • Itsenäisen harjoittelun ja harjoittelun seurannan oppiminen
  • Tärkeimpien lajiominaisuuksien kehittäminen ja lajitaidon kehittäminen
  • Kestävän pohjan luominen aikuisiän urheilu-uraa varten
  • Yhteistyön kehittäminen yli lajirajojen urheiluakatemian muiden toimijoiden kanssa