Turun Seudun Urheiluakatemian urheilupsykologi Päivi Granholm vinkkaa, miten voit helpottaa arkea poikkeavassa tilanteessa
Päivi Granholm

Urheilupsykologi, psykoterapeutti

 

Turun Seudun Urheiluakatemian urheilupsykologi Päivi Granholmin antaa vinkkejä poikkeustilanteeseen, jotta arki voisi jatkua mahdollisimman normaalina niin urheilijalla, valmentajalla, opiskelijalla kuin vanhemmallakin.

Esimerkiksi seuraavilla keinoilla voit helpottaa arkea poikkeavassa tilanteessa:

  1. Tunteet
    Epävarmat tilanteet saattavat herättää monenlaisia tunteita. Muista antaa kaikenlaisille ajatuksille sekä tunteille tilaa, yrittämättä tukahduttamatta niitä.
     
  2. Rutiinit
    Mahdollisimman normaalit arkirutiinit ovat tärkeitä poikkeavissa tilanteissa. Meillä kaikilla on esimerkiksi perustarve kuulua joukkoon, yhteisöön ja ”laumaan”, joten pidä sosiaalisista suhteista huolta edelleen, etänä. Myös monelle urheilijalle harjoitusten ja näin sosiaalisten kontaktien peruminen saattaa tuntua oudolta, joten keksikää luovia ratkaisuja. Treenatkaa yhdessä videopuheluiden välityksellä tai jakakaa treenivideoita yhteiselle alustalle!
     
  3. Fokus
    Keskity siihen, mihin voit vaikuttaa. Tämän hetken poikkeavissa oloissa on paljon sellaista, johon emme voi vaikuttaa, kuten ovatko liikuntapaikat auki tai saammeko ulkoilla vapaasti. Yleisiä ohjeita vastaan taistelu herättää ainoastaan negatiivisia tunteita, joten helpota omaa oloa keskittymällä asioihin, joihin pystyt itse vaikuttamaan.
     
  4. Media
    Meille syötetään jatkuvalla syötöllä informaatiota eri kanavien kautta ja tähän mediavirtaan on helppo jäädä pyörimään sekä kellumaan. Vähentämällä uutisten lukemista ja somessa notkumista pienennät kriisitilannetta kehossasi. Unohda kohuotsikot, sulje sähköiset laitteet ja anna itsellesi aikaa rauhoittua.

Lopuksi Granholm haluaa muistuttaa kaikkia ylläpitämään toivoa. Yhdessä selviämme tästäkin tilanteesta!

 

Lähde: Terveystalo. Tuija Turunen - Kriisistä selviytyminen.
Kuva: Ville Vairinen