Elokuussa urheiluyläkoulutoiminnan kehittäjänä aloittanut Patrik Pakkala työskentelee tiiviissä yhteistyössä koulujen, urheiluseurojen sekä urheiluakatemian asiantuntijoiden kanssa. 
whatsapp_image_2020-08-24_at_13.22.23.jpeg
 

 

1. Mitä kuuluu päivittäiseen työhösi Urheiluakatemiassa?

Aloitin elokuussa työni urheiluyläkoulutoiminnan kehittäjänä. Työni keskiössä tulevat olemaan urheiluyläkoulutoiminta ja sen kehittäminen yhteistyössä koulujen, urheiluseurojen ja urheiluakatemian asiantuntijoiden kanssa. Käytännössä olen päivittäin mukana valmennustyössä ja kansallisten Kasva Urheilijaksi -sisältöjen jalkauttamisessa. Pestiini kuuluvat myös urheiluyläkouluille suunnattujen koulutuksien järjestelyt sekä säännöllinen viestintä koulujen kanssa.

2. Ensimmäiset askelmerkit alkavalle lukuvuodelle?

Pitkäntähtäimen tavoitteena on rakentaa yhteistyössä opettajien, valmentajien ja muiden asiantuntijoiden kanssa eheää urheilijanpolkua, joka tarjoaisi urheiluyläkoululaisille entistäkin paremmat edellytykset kehittyä kokonaisvaltaisesti ihmisenä ja urheilijana. Työ lähtee liikkeelle toiminnan ytimessä olevien henkilöiden kuulemisesta ja urheiluyläkoulujen tarpeiden ja kehityskohteiden kartoittamisesta. Tämän jälkeen aletaan kasaamaan toimenpiteitä, joilla urheiluyläkoulutoimintaa voidaan jatkossa tukea ja kehittää.

3. Miten päädyit Urheiluakatemiaan töihin?

Haluni työskennellä urheilun ja liikunnan parissa syttyi jo nuorena. Päädyin lukion jälkeen opiskelemaan Kisakallion Urheiluopistoon ja innostuin opintojen aikana entistä enemmän valmentamisesta. Urheiluopiston jälkeen opinnot jatkuivat vielä Jyväskylän liikuntatieteellisessä, josta valmistuin 2019. Suoritin yliopiston viimeisen harjoittelujakson Turun Seudun Urheiluakatemiassa ja innostuin ainutlaatuisesta työskentely-ympäristöstä, jossa on mahdollisuus vaikuttaa nuorten urheilijoiden arkeen. Valmistumisen jälkeen työskentelin vuoden verran Turun liikkuva toinen aste -hankkeessa projektikoordinaattorina, josta karttui hyvää kokemusta myös nykyistä työtä silmällä pitäen.